Fick vänta några veckor eftersom den var slut i Sverige, men nu har den äntligen kommit och jag har snurrat på dess hjul i flera timmar nu. Jag måste säga att jag gillar den. Den är klart snabbare på allt, samt har en mycket bra display, och enhandsgreppet med rockenroll-hjulet är mycket skönt. Den digitala kompassen funkar mycket bättre än på Etrex. Dessutom klarade den att rutta min färd från kontoret till fikarummet och tillbaka. Detta är inomhus och knappast ngn klar sikt till ngn himmel. Grundkartan har många orter vilka är sökbara, även om den kartan inte räcker när man skall bilnavigera, eller egentligen navigera överhuvudtaget. Friluftskartan pro är dock en mycket bra karta, om än hutlöst dyr som alla produkter från lantmäteriet.
Såg nu att den även har stöd för att koppla till trådlösa pulsmätare och tachyometers, dvs cykelvarvsräknare. Det betyder att jag måste fortsätta handla…
Geocaching-funktionen är mycket smidig. Bara att ladda ned en .gpx-fil från geocaching.com (kräver medlemsskap) och dra och släpp denna fil i GPSens “hårddisk” via USB-kabeln och alla hamnar med rätt ikon, info, svårighetsgrad och namn på GPSens karta. Inget knas… det funkade direkt.
Jag gillar även konceptet med flera profiler man kan växla mellan beroende om man har den som bil-GPS, båt-GPS, GC-GPS osv… smidigt!
Att den kan dela sitt innehåll trådlöst, samt det nya GC-konceptet Wherigo är spännande funktioner. Jag får återkomma till dom när det finns Wherigo-cartridgar för Sverige samt ngn polare som också inhandlar denna sköna leksak.
Så… ut i naturen merre Henke… OK!




13 kommentarer
23 maj, 2008 kl 14:42
Ja tänk vad pryltokiga mäniskor det finns här i världen,tror dom att livet blir bättre med ännu en pryl till, nej nu ska jag köpa en bil till!
Ha det.
17 juni, 2008 kl 14:57
Synpunkter om aktuella GPS:r på nätet är som
helhet är mycket divergenta och grumliga för en
naturvetare. Det verkar som om de flesta som skriver om GPS är icke-matematiker, icke-fysiker.
Det blir mycket “jag gillar det” och “gillar det”, men “gillar inte det”. Relevanta fakta om GPS:n är tyvärr få!
Ex: I senaste “Garmin Vista hcx” ligger Mölle på fel plats “Norr om Kullaberg”.
Ex: Öresundsbron som blev klar År 2000, finns inte med (sprang på den själv år 2000).
En gps är inte bättre än dess karta !
Detta, grundkartan, måste man börja med och sedan gå vidare för att kunna bedöma en gps.
* Är kompassen en “mekanisk-elektrisk” kompass eller är det ett “hall-element”?
Först när Colorado 400 kommer, kan man börja tala om “GPS med grundkarat”. Grundkartan är liga viktig för en GPS som ett operativsystem för en dator.
Lika oviktigt och minnesbelastande är de tramsiga spel som finns i dagens GPS.
17 juni, 2008 kl 15:25
Tja… är det specifikationer man vill åt så rekommenderas tillverkarnas hemsida. Bloggar är personliga och därmed lär dessa uttalanden vara personliga och anpassade efter den användarens förväntningar och krav. Dessutom är den en marginell grupp av människor i världen som är matematiker och fysiker, och GPSer är nog inte i första hand gjorda för dem, utan vanliga människor.
Andra utlåtanden från t.ex. facktidningar kanske har en mer professionell syn på sina tester.
En GPS är absolut användbar utan karta, beror helt på vad man skall använda den till. Vad det gäller kartor så finns det inte så många alternativ i Sverige eftersom Lantmäteriet har monopol. Därför finns projekt såsom OSM för att skapa en vettig karta utan hutlösa priser. Tar dock lite tid.
Dessutom, alla GPSer klarar inte alla kartor beroende på upplösning, minne och processorkraft, och de tidigare hade inte ens möjlighet till karta.
18 juni, 2008 kl 15:52
Mina åsikter är personliga och gäller webben som
helhet: Oberoende av var man “är på webben”så
är det journalister, hemma-tekniker…. som tycker
om GPS, Datorer, Digitalkameror, Mobiltelefoner m.m.
Ex:
Hall-elemet är den ingen/få som känner
till av dessa som skriver på webben. Det finns inte i några specifikationer gällande
hall-lement i aktuella GPS. Detta är avgörande för hur kompassen fungera i svåra och viktiga situationer.
Man får själv genom egna tester i labbet ta reda på
vad de har stoppat i den och hur bra/dålig den är.
Alla skall få säga sitt även de som kan detta med GPS bäst (matematiker fysiker m. fl) inte ENBART amatörer på området.
Kunskaper i matematik, fysik, teknologi, kemi.. är viktigt för att förklara svåra begrepp på ett enkelt sätt för alla de som inte har dessa kunskaper. Amatörer på området har ingen koll på detta och ofta blir det helt fel.
¤ Kunskaper är till för att användas ¤
Detta är skrivet av en produktutvecklare som menar att utvecklingen går framåt, endast om
man ställer relevanta krav som konsument.
För detta krävs kunskap på området. Detta kan bara skolade personer bidraga med.
* Av erfarenhet vet jag att människor uppskattar mest av allt kunskap av skolad personal som kan beskriva svåra begrepp på enkelt sätt.
Ex:
Hur en GPS fungerar har ännu ingen på Webben
lyckats förklara, trots att det är ganska elementärt.
Mina åsikter är bara ett tråkigt konstaterande om vad som gäller på Webben i sin helhet numera.
Webben uppfanns av en engelsk partikelfysiker/matematiker för att så många som möjligt skulle kunna ta del av den kunskap som fanns hos kunniga personer och som inte var journalister, bokförläggare, TV/Radiopratare – dessa hade redan sina kanaler för att nå ut med sin information.
Det är så jag använder Webben, så som det var tänkt att den skulle användas.
Sammanfattningsvis :
* Dagens GPS är mycket dåliga då det gäller BASKARTA och ofta missvisande.
* Kompassen i GPS:n är också dålig/opålitlig
och kräver ständig kalibrering
* För flertalet personen är de handburna GPS:n
( colorado, vista, m.fl.) alltför komplicerade och
svåra att använda, såsom datorerna var på 80-talet.
Detta är mina åstkter och därför har jag sagt åt mina “humanistiska bekanta”att vänta med GPS-köpet tills ovanstående blir bättre
Detta är bara mina egna åsikter på webben……
19 juni, 2008 kl 5:28
=====================
I honestly am not sure about this one. I have a different point of view. But anyway …
cheers, Wino.
19 juni, 2008 kl 9:57
Kardinal… visst har du rätt att konsumenter skall ställa krav på produkter på marknaden, men att tyst avstå från att köpa verkar inte för en förändring.
Ang skolade personer så är deras uppgift givetvis att dela med sig av sina kunskaper på ett gött sätt om de så vill, men jag delar inte din uppfattning ang nätet. Visst att det handlade om att knyta ihop universitet från början, men bara för att det finns myriader av info och åsikter på nätet så betyder det inte att den intressanta infon som du är ute efter inte finns där. Det gäller bara att veta var och hur man skall söka. Idén med nätet är knappast ett elitistiskt nät för utvalda personer.
Jag gillar inte uttrycket “uppfann Internet”, eftersom det handlar om en teknik som möjliggjorde Internet som uppfanns. Själva nätet i sig är en applikation av dessa komponenter. Man säger väl knappast att ngn uppfann vägnätet, men kanske makadam, asfalt och dränering. Det betyder att man kan bygga ett eget lokalt nät för utvalda personer om man vill…
Vad det gäller hallelement eller liknande avancerade koncept så vet jag inte om gemene man bryr sig, utan endast om noggrannheten är tillräcklig och i paritet med de pengar han vill spendera på produkten. Köper jag en elgitarr så bryr jag mig väldigt lite om tekniken som ligger under locket, utan jag köper den för spelkänslan och ljudet, dvs funktionen.
Och att förlita sig på teknik är alltid en fara. Ju fler komponenter, desto mer kan fallera. Så en GPS får inte ersätta sunt förnuft och visuell kontakt. Jag vet inte om det fortfarande är så, men det var förbjudet i sportfallskärmshoppning att hoppa efter GPS, utan det var krav på att man hade visuell kontakt med marken, trots nogrannheten var bättre med GPS än den visuella uppskattningen av position, samt att det enda man egentligen kunde krocka med var moln… Tror det handlade om att hoppledaren på marken behövde full koll på situationen, och var alla hoppare tog vägen.
Därmed håller jag med om att massor med tekniska produkter är för avancerade, men t.ex. Coloradon kan anpassas för detta genom att ställa in en profil för dessa önskemål (t.ex. få valmöjligheter och stora tydliga inforutor). Ett annat bra koncept åt det hållet är t.ex. linuxvarianten gOS som är gjord för att vara enkel och för internetanvändare. Klart åt motsatt håll som MS går med sina bloatade versioner av Windows…. Så det finns ljuspunkter.
Personligen tycker jag att GPSer idag är lättare att använda än en vanlig persondator, trots att jag sitter vid flera datorer 40 timmar i veckan.
En tanke ang engagemang och kunskap är att dessa kan kombineras och delges på ett mycket bra sätt via Internet, t.ex. via Wikipedia. Alla kan bidra.
Tack K för bra inlägg…
11 juli, 2008 kl 12:13
Vill förtydliga lite om mina åsikter: Om användare
fick rätt information från början, skulle dessa blivit mer nöjda med sina produkter (köpt rätt produkt) och på sikt köpt fler lämpliga produkter.
I brist på rätt information så blir många brända och
avstår från nödvändigt inköp för lång tid framöver.
Mao:
Det finns många bra produkter som det borde finnas ett stort behov av, men dessa säljer dåligt på grund av dålig information och tidgare felaktiga köp av användare.
Ett annat problem är att kunskap om den nya tekniken är liten och därför förstår många inte
hur den bör användes.
Ex: Köpte en vristdator av känt märke som är helt ny på den svenska marknaded, men fick lämna tillbaka den dagen efter, eftersom någon i kedjan mellan tillverkare – kund förstört den (tyvärr inte ovanligt på helt nya produkter på marknaden) . De trodde att den fungerad som tidgare produkter, vilket var helt fel .
Ett Mycket Enkelt Ex:
En bekant köpte Colorado 300 och blev besviken eftersom hans Colorado enligt försäljare “bara hade Europakarta, medan en anna affär sålde Colorado för samma pris men då med världskarta i stället ”
Efter mycket besvär , strul och funderinga på att lämna tillbaka den, ringde personen mig.
Jag fick berätta att det är samma karta i båda Gps och du behöver inte oroa dig om nätterna.
Rätt inf. är :
Colorado 300 köpt i Europa har en grov värlskarta, men den Europeiska delen är mer detaljerad. Vissa kalla denna kartan för Europakarta, medan andra kallar samma karta för världskarta!
Korrekt information tjänar alla på och det blir minst strul på det viset.
————————————————————–
Anm: Ovansåend nämnda person är i skrivandets stund ute med sin Colordo och sms-ar att: “det är helt fascinerande och gå/cykla med den”
—————————————————————-
Samma person har tvekat i minst 1 år på att
köpa Coloradon, eftersom han har blivit bränd
så många gånger…
* Det dräller av onödigt strul i brist på kunskap…..
Obs. ang tidigare inlägg: Det fanns en person som var först med att koppla ihop datorer i ett yttre nätverk och skickade den första webb-sidan. Denna person har fått priset som ” uppfinnare av Webben” dvs förutnämnda engelska partikelfysiker och matematiker. Dessutom var både hans mor och far matematiker, vill jag minnas (i alla fall naturvetare av rang). Sen kan
man tycka vad man vill…..
Kardinal-streck
13 augusti, 2008 kl 11:47
Nu är den här i SVERIGE:
Oregon 400t
Dvs en GPS med en vettig karta förprogrammerad
i GPS:en då man köper den.
DET VIKTIGASTE AV ALLT:
* Förprogrammerad topologisk karta över
EUROPA i skala 1:100000 med 3d-vy
(naturligtvis finns en världskarta som grundkata
också i GPS.en)
Dessutom får man:
* Pekskärm
* Något smidigare GPS på
alla sätt och vis.
“En GPS är inte bättre än den karta som
följer med och finns i GPS:en då man köper den”
Det blir billigast, bäst och minst strul på det viset
Kolla själv på http://www.garmin.se
Nästa GPS-serie (som nu finns på ritbordet)
blir lite bättre på allt, men kartan är viktigast. Det
andra fungera bra redan i dag…
Skall vi kalla den “Nevada” ?!
Colordo – Oregon- “Nevada” ?!
Kardinal-
13 augusti, 2008 kl 11:57
Trevligt…. men inga större förändringar från Coloradon. Den klara också 3D-vy om man har DEMs, vilket den inte levereras med. Dock är upplösningen på t ex Metrias DEM på 50 meters rutor och det finns visst en på 30m, vilket det funnits i USA länge. Dock är den upplösningen ganska kass för friluftsändamål. Countour-lines som finns på papperstryckta friluftskartor är med andra ord inte så exakta som man tror men man får en överblick av reliefen. Dock är det DEM i rasterformat som är det man kommer att använda i GPSerna för skuggning. Ett annat format för z-värden, dvs höjd, som dessutom är vektorbaserat är TINs, dvs trianglar där varje hörn har ett höjdvärde. Ju mindre trianglarna är desto högre upplösning har kartan, och det bästa med detta format är att man kan ha olika upplösningar på samma karta beroende på markens beskaffenhet. Det är ju inte så intressant med småtrianglar på en åker eller över Holland, om man jämför med t ex Stockholm som är relativt topografiskt brutet.
Idén är god, men jag undrar om inte kartan i det här fallet är sämre än man tror med kvaliteten på höjddatat.
Pekskärm är dock bra…. bara den är stöttålig och vattentät. Rock’n roll hjulet på Coloradon är dock lysande. Den är snabb och gör att man kan navigera med en hand, medans man gör ngt annat med andra handen… tex håller i roder, styre, ratt, karta, macka, eller en vacker flickas hand…
13 augusti, 2008 kl 13:25
Först : roligt att någon är aktiv och skriver/tycker..
Hur en karta är uppbygg/konstruerad och hur en
“dator/GPS m.m” återger informationen är en
matematik för sig (linjär algebra , matriser, m.m).
Vektor-, pixel- baserat är alltför elementärt
och användes av oskolade personer på området:
fotografer, journalister, grafisk personal m.fl.
Vill inte gå in på detta ämne, eftersom det kräver
för mycket matematiskt kunnannde om man skall
bena ut det hela.
Vill ändå nämna att antalet ” noder ” i kartmaterialet är det som anger hur detaljerat
det hela återges. Vilken algoritm man använder är
också av stor vikt.
Vi får nöja oss med det enklaste, tyvärr, efterson inte många har den matematiska bakgrund som krävs för att beskriva bildens upplösning.
Det enklaste är att beskriva hur mycket kartan
kräver som minne : ex karta på 1 Mb 2Mb….20Mb.
Detta är inte hela sanningen men vi får hålla oss
till detta tyvärr.
Antalet noder är ett bättre mått, men inte alla är
bekanta med detta, tyvärr.
Val av Algoritm, är som jag tidigare skrev det
kanske viktigaste !
* Det jag vill understryka är att det kartmaterial
som finns med i exempelvis Oregon 400t är bäst i
det aktuella fallet. Gps:s hårdvara är optimerad till
kartmaterialet och kartmaterialet är optimerat till
GPS:n. Att installera något efteråt blir aldrig lika
bra ( lika snabbt, lika lite minneskrävande, lika stabilt, m.m.)!
Vi lever i en “pekskärms-tid” (se bara på mobiltelefonsidan iphone)
Ju färre knappar desto mindre känsligt mot
vatten, smuts, lera, m.m. Därför betonas just
detta i reklamen för GPS OREGON.
anm. Jag skriver om 400t och inte 200, 300 som
inte har denna nämnda topologiska karta.
Jämför med GPS för bil, där kartan som finns med
i GPS:n är det viktigaste: Skandinavien, Västeuropa, V-Ö Europa, dvs EUROPA….
Kardinal-
13 augusti, 2008 kl 22:51
Jag forskar med en stor hjälp av GIS, där vi använder oss av raster och vektorkartor av olika form, och jag kan säga att det är två olika arbetssätt inom GIS och därmed gängse uttryck. Man behöver inte vara nedlåtande i dessa sammanhang.
De två varianterna har numera kombinerats ihop förtjänstfullt och kan arbetas med parallellt, vilket inte var möjligt i kommersiella programvaror för tio år sedan. Att man sedan använder avancerade algoritmer såsom splines och kriging när man skall konvertera och interpolera digitala kartor, och att grunden bygger på bla matrisalgebra är självklart.
Användaren behöver för övrigt inte (och ska inte behöva) veta mer än att kartan får plats i enheten och kan bearbetas av processorn. Men detta har vi diskuterat förr vill jag minnas.
Jag vet inte om hårdvaran är så särskilt optimerad till kartorna som levereras med GPSen. Det brukar vara så att mjukvaran får optimeras efter hårdvaran och kompromisser hela tiden får göras. Detta märker man i varenda dator och bärbar enhet på marknaden. I Coloradon fick man ladda ned flertalet patchar mot buggar som fanns, vilket lär vara samma sak i efterförljande modeller.
Eftersom man ser kartorna på GPSernas minne som en vanlig .img-fil och lätt kan se med hjälp av olika program vilken upplösning och talformat dom bygger på så vore det konstigt om inte efterinlagda kartor av samma koncept bearbets lika bra/dåligt.
Pekskärm behöver fortfarande två händer… om inte GPSen är fastmoterad vilket endast gäller i bilar och båtar. Inte alltid särskilt bra. Pekskärmar är även mer känsliga för slag, stötar och utmattning och dyrare att laga. Små pekskärmar behöver en penna som är tillräckligt vass för att noggrannheten skall vara tillräcklig. Dessa tappas lätt bort och passar knappast för GPSer i fält. Men fungerande teknik är bra… så länge den just fungerar.
14 augusti, 2008 kl 11:36
Lite förklaring om KUNSKAPENS betydels:
Ex. Fysikum i Lund fick vi en av landets första
persondator.
Då fanns det inga ( noll) experter på området.
Då fanns det inga (noll) besserwisser
De som använde denna persondator fick göra allting själva.
Numera däremot finns det experter på området i samtliga data-affärer. De har ofta grunskole- i bästa fall gymnasiekunskap.Ofta vet de inte
vad de pratar om.
* Är innerligt trött på alla dessa BESSERWISSER
och tycker det är dags att tala om att de svamlar
för mycket i brist på kunskap.
Den som kör en bil förväntas ha ett körkort.
Den som skall uttala sig om datorer, borde ha
mera kött på benen. Det blir fel då besserwisser
vet mer än de som konstruerar hårdvara/mjukvara
samt är kunnig på området. DVS har en
Universitets – examen som motsvararad det han
hon pratar om. Få läkare är självlärda
hemmaexperter med 9-årig skolgång.
Jag vill uppvärdera kunskap, annas är det okunniga
butiksbiträde som vet bäst (dvs de vill sälja mest).
DU FÅR VÄLJA: antingen är det det okunniga som
pratar och vet bäst eller så är det kunniga som
pratar och vet bäst. Jag väljer det senare.
M.a.o. butiksbiträde eller skolad personal på området.
DVS. viktigast är vilken examen/kunskap
personer som tycker om ditt och datt har.
. Biologer av rang bör kunna biologi
. Kemister av rang bör kunna kemi
. Fysiker av rang bör kunna fysik
. Matematiker av rang bör kunna matematik
.
.
Ex. En forskar vid Lunds Universitet
sammanfattade en undersökning av hur brand-
män/kvinnor jobbade.
Hans slutsat var att de var INSKRÄNKTA och inte
ville lära sig något nytt, bättre som räddar människoliv. De var m.a.o. besserwisser som värnade om sina revir.
Detta finns återgivet i flera dagstidningar och
således också på webben
Framöver kommer personal att väljas på andra meriter, för säkerhet skull. Dvs god utbildning och
bara de som vill lära sig nytt av personer som kan
det bättre….. (exempelvis personer vid Lunds Universitet som i detta fall)
Numera frågar jag alltid en okänd persom som
jag skall samarbeta med :
1. Din Examen/ utbildning
2. Hur många patent har du
3. Hur omtyckta är dina produkter,
dvs hur många har du sålt
DET BLIR ENKLAST SÅ
Den som vill köra bil lagligt får skaffa sig körkort.
anm. Kunskap är mycket miljövänligt, kräver ingen
energi, man har den med sig över allt, går inte att beskatta, gäller över hela världen, går inte att stjäla ……
Är som du förstår, sedan många år, trött på alla dessa oskolade personer som föraktar kunskap, är nedlåtande, arroganta och dessutom ena riktiga besserwisser i brist på relevant utbildning/kunskap.
Vi tycker det är dags att säga var skåpet skall stå –
det blir nog bäst så.
( Det var en lång predikan, men det behövs nog eftersom tiden är mogen för detta har jag på känn. Jag grundar mig påstående på exempelvis ovansående undersökning vid Lunds Universitet. Mer om detta kommer med all säkerhet från anda källor framöver. Det behövs tyvärr)
…………………………………………………………………………..
Utan kunskap – noll koll i dag och framöver.
…………………………………………………………………………..
Det gäller tyvärr för alla, i den kunskapstid vi har i
dag och kommer att ha framöver….
“I dag kan EN person ha VÄRLDEN som klassrum”
* Datorn som dessa kunniga personer uppfann, är
deras redskap för att nå ut till alla dessa med sin kunskap.
Det är min åsikt och fler andra i min bekantskapskrets.
Kardinal-
14 augusti, 2008 kl 12:20
Lite om pekskärmar: För och Nackdelar
. Helt utan knappar kommer en pekskärm troligtvis
inte att bli.
. På/av knappen kommer nog att finns med under
lång tid framöver. I dagsläget blir strömförbrukningen alltför stor annars. Men man
kan aldrig vara riktig säker i den tid vi lever i.
. Hur många knappar som en pekskärm skall ha,
kan man ha olika åsikter.
Först till de yttre förbättringar som finns på
Oregon 400t :
. Den har ingen yttre synlig antenn, som den kan
fastna i. Renare yttre form
. Det är lättare att sätta fast ett bärband i den.
. Den är något mindre i volym, behöver inte plats
för hjulet.
. Den väger något mindre
(. Batterierna varar något längre, om jag är rätt
informerad. Kräver lite mindre energi )
. Den har en “midja”, så att den inte slinker ur
handen lika lätt. Den är också därmed lättare att
monter på en cykel exempelvis.
* Det där att man skall behöva ha två händer för
att använda den är inte sant till 100 % !
* Med lite övning och inte alltför oelstisk tumme
går det att använda den med en hand. Testa själv
på en bil-GPS med pekskärm.
Det enda negativa som jag och flera med mig har
att påpeka, är att det finns för många tillval som
gör det onödigt krångligt vid användandet.
Dvs. vi efterlyser enkelhet i all dess enkelhet.
Detta gäller flera andra produkter på marknaden
också.
Undantag: iPhone är mycket omtyckt just på
grund av att den är så enkel att använda med
få krångliga finesser.
Kardinal-